The Goldcoast & Frasers - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Irma - WaarBenJij.nu The Goldcoast & Frasers - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Irma - WaarBenJij.nu

The Goldcoast & Frasers

Door: Irms

Blijf op de hoogte en volg Irma

27 Maart 2015 | Australië, Rainbow Beach

Lieve allemaal,

Iedereen heeft wel dingen die die ooit in zijn leven nog eens zou willen doen. Een reis maken, bungeejumpen, van baan veranderen of wat dan ook. In Byron Bay kon ik de 'must do' van Australie waarmaken.

Surfen. Drie dagen lang zijn we met de surfschool in Byron naar Seven Mile Beach gereden om daar onze eerste 'golf' te pakken. We kregen niet alleen uitleg over surftechnieken maar ook uitleg over de oceaan, hoe zie je of het veilig is om te surfen, waar moet je vooral wel en niet surfen en mocht je worden meegesleurd de oceaan in hoe kom je dan weer veilg op het strand terecht. Zeer nuttig en nu kijk ik op een andere manier naar de golven in de zee, wat ook weer leuk is.
Het surfen was in een woord te omschrijven: Super! Het cliche voorbeeld van surfdudes gaven ons les, blonde ietwat lange haren en veel te bruine gespierde lijven. Maar ontzettend vriendelijk en zeer gul in de compliment naar 'Team Holland'.

In Byron kwamen we onze Nederlandse vrienden uit Sydney weer tegen en met een hele groep (kamergenoten van het hostel, meisje van de surfles etc) hebben we heerlijk aan het strand gelegen, een hapje gegeten en 's avonds in het park een spel gedaan. Alle dagen genieten!

Na Byron zijn we doorgereisd naar Surfers Paradise. Een soort Miami meets San Fransisco, een veel te groot opgezet stadje met vrijwel alleen maar hoogbouw. Niet mijn soort omgeving maar het strand en de nightmarket waren gezellig. Na een kort verblijf van twee dagen gingen we op weg naar Brisbane.
Daar aangekomen kwam het met bakken uit de hemel. Wel warm maar erg vochtig. Toen het even droog was zijn we gauw naar het hostel gelopen om van de regen in de drup te belanden. Het hostel had en niet de kamer vrij die we hadden geboekt en het was smerig. De keuken was een zwijnenstal er lagen borden zo hoog opgestapeld op de grond met het eten eraan vastgekoekt, de bankjes buiten plakten van de viezigheid en boven op de gang naar de slaapkamer hadden we gezelschap van een kakkerlak. En net zoals bij veel insecten als er één is zijn er meer..

Dit gaf ons dan wel een goede reden om zo min mogelijk in het hostel te zijn. En wat doe je dan als het niet zo'n lekker weer is (Lees: stortregent) met drie vrouwen? Precies, shoppen!
De volgende dagen was het gelukkig weer helemaal opgeklaard, en hebben we rondgewandeld in Brisbane, bij the South Bank, een mooie aangelegd park met zwembad midden in de stad. Daarna door de botanische tuinen en langs de Universiteit. Een super stad!

Na de stad wilde we toch ook graag wat diertjes zien die in Australie voorkomen en zijn we naar het Koala Sanctuary Lone Pine park geweest. Schitterend park met koala's, kangaroes, wombats, tasman devils, reptielen, schapen, roofvogels en meer. Allen zijn door het park opgevangen doordag ze niet langer in het wild konden leven.

Na grote stad Brisbane zijn we verder getrokken naar het noorden en in het pittoreske Rainbow beach aangekomen. Vanuit hier hebben we een tour naar Fraser island gedaan. Het grootste zandeiland ter wereld. Met een 4x4 truck zijn we vanuit de haven op de ferry gegaan en reden we zo het strand op. We kwamen al heel snel dingo's tegen, wat zeer bijzonder is overdag. Ze waren hun prooi aan het verorberen. We zijn langs een oud schipwrak gereden, naar Eli creek, een schitterende zoetwater rivier met heel helder water en daarna een tocht door de bossen. Na heel veel gehobbel kwamen we uiteindelijk bij Lake McKenzie. Een meer wat midden in het eiland ligt 150 meter boven de zeespiegel. Schitterend blauw water met een heel wit strand. In een woord: adembenemend. Na een heerlijk bbq zijn hebben we nog een bushwalk gedaan en zijn we weer terug gereden naar de ferry.

Als laatst nog wat bijzonderheden over Australie. De zon gaat de andere kant op, deuren gaan linksom in in plaats van rechtsom open, het water loopt linksom weg i.p.v. rechtsom, openbare toilet zijn schoon en gratis, waterkraantjes staan in parken, langs het strand etc en je wordt aangemoedigd je plastic fles zo vaak mogelijk te gebruiken voor een zo milieuvriendelijk gebruik, tevens is water ook gratis. En als laatste Australie staat gelijk aan veiligheid. Je wordt gewaarschuwd op het strand voor de stroming, haaien, zon. In het bos wordt je gewaarschuwd voor beesten en insecten en wat wel en vooral niet te doen. Bij een tour wordt je door de gids verteld wat wel en vooral niet mag en altijd gezegd je gordel te dragen. Veiligheid van mens en dier staat zeer hoog in het vaandel, het zou bijna knap zijn als er iets met je gebeurt.

De komende dagen staan Hervey Bay en de Whitsundays op de planning. Leuk weetje we zijn met pasen bij de Whitsundays wat pinksteren betekend. Om het makkelijk te houden!

Foto's komen op fb!

Liefs, Irma

• 27 Maart 2015 - 18:59

Pia :

Ha meisje, wat een leuk verslag heb je weer geschreven! Het meeste is al wel bekend maar het blijft leuk om alles nog eens opnieuw te lezen.
    Dat stukje over de veiligheid in Australie was zeker speciaal voor mij !! Haha.
    Dikke kus mam

• 31 Maart 2015 - 12:25

Anne-Marie Sprang :

Tjee wat maak jij veel mee en wat mooi beschreven allemaal geniet er maar goed van xxx